Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl

Stary most w Solcu

Poszukałem i znalazłem trochę informacji na temat historii mostu w Solcu. Most w Solcu wybudowany został w maju 1939 roku przez Ministerstwo Komunikacji. Był to most dwukierunkowy. Od 4 września 1939 roku most w Solcu wchodził w skład odcinka południowego - Opole objętego przez dywizjon rozpoznawczy mjr K. Kułagowskiego z siłami głównymi w rejonie Solec - Kamień. Później do obrony mostu przybył z Ostrowca 211 i 212 pluton art. plot. 40 mm oraz ochotniczy pluton art. plot. wz 36 sformowany z załogi Zakładów Starachowickich, pod dowództwem ppor. rez. inż. Janusza A. Dietrycha. 9 IX przybył do obrony przeprawy III bat. 93 pp mjr Zygmunta Szymańskiego z plut. art. pozycyjnej oraz 2 plutony 105 komp. ckm plot. Po 10 IX rozpoczął się odpływ jednostek artylerii p.lot znad wisły na wschód. W Solcu pozostał tylko 211 i 212 pluton art plot. 40 mm. 9 IX doszło do walki z niemieckim rozpoznaniem należącym do 3. DLek. Natarcie odparto niszcząc czołg i motocykl. 10 IX saperzy WBPM rozpoczęli budowę dwóch przepraw dla piechoty. Około południa przez most przeszedł liczący około300 osób oddział zbiorczy z 3. DLeg. dowodzony przez płk. dypl. Stanisława Tatara.Mjr Kułagowski wydał rozkaz przygotowania mostu do spalenia. Z popbliskiej spółdzielni przyniesiono zarekwirowane pojemniki z ropą i smołą. 11 IX doszło ponowwnie do walk. Przyczółka zachodniego broniła 7 i 8 komp. 93 pp. Około godziny 12.00 art. niem. ostrzelała okolice mostu i powtórzyła ostrzał o godzinie 14.00. Polacy odparli atak niemieckiej piechoty i czołgów. Około godziny 18.00 podpalono most. Wieczorem po 19.30 nastąpił kolejny atak Niemców. Jeden z niemieckich czołgów najechał na minę i został zniszczony. Popierwszej nieudanej próbie wysadzenia i założeniu pośrednich detonatorów odpalono ładunki. Zostało zerwane jedno przęsło, a podpora mostu obniżyła się od 2 do 2,5 m. Wieczorem 13 IX III bat. 93. pp został zmuszony do opuszczenia pozycji pod Solcem. Wojciech Barzykowski - na zdjęciu.1900—1983 Budowniczy mostów żelbetonowych na Warcie w Kole. Został mianowany kierownikiem budowy trwałego mostu drogowego przez Bug w Wyszkowie. Organizował budowę mostu w Solcu nad Wisłą.